Fra HR til People & Culture
Julie Dinesen

Tiderne skifter. Flere og flere går fra HR til People & Culture. Det siger en del om vores samtid.

Af: Sus Larsen, senest opdateret 18. juni 2025

Først hed den personaleafdelingen. Så blev den til Human Resources – eller bare HR. Nu kalder flere virksomheder og organisationer deres tidligere HR-afdeling for “People & Culture”. Er det bare nyt og smart?

Nej, det giver god mening. For det sender et signal om, at organisationen følger med tiden.

Mens den klassiske tilgang inden for HR har fokus på systemer, processer og ser medarbejdere som ’ressourcer’, handler People and Culture i højere grad om relationer, kultur og menneskers trivsel.

Hos Aron hilser vi udviklingen velkommen. For os er det helt afgørende at sætte fokus på medarbejderne som hele mennesker, der går igennem forskellige i livsforløb, og se på kulturen i virksomheden for at skabe stærke arbejdsfællesskab.

Når mennesker trives, så vokser engagement og ansvarsfølelse. Når arbejdsfællesskabet opleves som trygt og inkluderende, bliver det lettere at dele idéer og tage ansvar. Det er vigtigt for at lykkes med at skabe bæredygtige arbejdsliv, hvor mennesker kan holde til at være hele livet.

”Det kan godt være, at ”People & Culture” umiddelbart ’bare’ er ord, men det handler om måden, vi betragter medarbejderne på, og derfor er det vigtigt,” siger Julie Dinesen, ledelses- og udviklingskonsulent i Aron.

Hun siger videre:

Fremtidens organisationer har brug for arbejdsfællesskaber, hvor medarbejdernes rolle i kerneopgaven er tydelig, og hvor der er fokus på fællesskab fremfor individ. People & Culture er et skridt i dén retning.

Julie Dinesen
Partner, ledelses- og udviklingskonsulent
Cand.mus, DIL

I Aron arbejder vi aktivt for at hjælpe virksomheder og organisationer med at sætte fokus på medarbejdere og produktivitet ved at bygge stærke arbejdsfællesskaber gennem viden, dialog og konkrete redskaber.

Vil du vide mere om stærke arbejdsfællesskaber? Så kontakt Julie Dinesen.